Lupiner, metal og bæredygtighed

Årets haveudstilling på Chelsea Flower Show i London var igen et opbud af det ypperste inden for havekunsten. Idéerne herfra går videre ud til havedesignere og havefolk i hele verden. Haverne var som altid imponerende udført, og som sædvanlig var der ikke de helt store overraskelser. Haven er trods alt “det langsomme skuespil” og trends rykker ikke så hurtig som inden for modeindustrien.

Natur og økologi
Bæredygtighed har langsom vundet indpas i haverne og er ikke længere noget påført, men mere noget naturligt integreret i haverne. Regnvandsopsamling, bæredygtige materialer, natursten og mere “naturlige” enkle blomster prægede billedet i modsætning til tidlige tiders mere tunge plantevalg. Spiselige haver eller ihvertfald en hel del spiselige planter var også at finde. Både mellem prydplanter og på lodrette vægge.


Romantisk stil
De enkle minimalistiske stil var der fortsat, dog nu med flere blomster, f.eks. i LG Eco-City Garden (herover), men ellers var den mere romantiske stil meget mere fremherskende som i “Welcome to Yorkshire”, der vandt publikumsprisen (herunder).

Gult stormer frem
Den gule farve er for alvor kommet ind i varmen efter at have været dømt ude i mange år. Endnu ikke helt skrig-gult, men mere gult end sidste år, hvor der blev åbnet op for de cremegule pasteller. Også orange og mørk lilla var med mange steder, men ellers var de naturlige plantninger med mange grønne nuancer og ikke med så mange blandende farver. Enkelhed, frodighed og ro prægede billedet i forhold til de tidligere år. Inspiration fra japanske og indiske haver sås også flere steder og “Zen” og plads til meditation er også noget, der blev brugt i flere haver.

Lodrette aks
Lupiner var “plant of the year” både i gult og lilla, og der var en del skærmplanter, iris og fingerbøl og i det hele taget mange blomster med lodrette aks, der gav en let stemning til mange af de naturlignende plantninger.

Den mørke lupin ‘Masterpiece’ var årets mest populære staude.

Vægge som baggrund og kontrast
Store flotte vægge var et vigtig element i de fleste haver, ligesom der var flere store skulpturer og flittig brug af rustent jern og kobber for at skabe kontrast til de naturlige plantninger.

Designed to raise awareness of the work of the NSPCC, this garden’s design is a metaphor for the emotional transition that takes place in a child as they experience the positive impact of the NSPCC’s work. At the start of the garden the direction of the path in the woodland is unclear. As it turns a corner it leads to a more open and tranquil space, filled with soft, textured perennials. The path steps up onto a bespoke cedar wood pavilion, enclosed, at the rear, by a calm, reflective canal. Looking out from the pavilion the space provides a safe and secure sensory environment. The garden includes a range of acid-loving woodland plants that display subtle textures, and there are splashes of blues, pinks and purples. A number of sculptural pieces are on show including a Kinetic Art Table.

Vinderhaven “The Morgan Stanley Garden for the NSPCC” af Chris Beardshaw.

 

“The supershoes laced with hope garden”. Designet af Laura Anstiss.

 

“The M&G Garden” af Sarah Price

“VTB Capital Garden – Spirit of Cornwall” af Stuart Charles Towner with Studio Evans Lane.

I videoen herunder kan du høre vinderen Chris Beardshaw fortælle om tankerne bag haven, der er skabt for at give opmærksomhed for det arbejde organisationen NSPCC gør for børn i England

Fots af Herry Lawford Creative Commons og Public Domain

 

Find havearkitekt

Gør en god investering

og få en skræddersyet – og billig – have.
Find havearkitekt